Historian siipien havinaa Pier 25:n yllä

TAMMISAARI – KAUPPASATAMA – POHJOINEN SATAMA – PIER 25

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Meidän kohteemme yhteinen nimittäjä on kautta aikojen ollut kaupankäynti. Hansaliitto oli Itämeren ja Pohjanmeren satamakaupunkien välinen kaupallinen ja poliittinen liitto 1100-luvun puolivälistä aina 1600-luvun puoliväliin asti. Hansa hallitsi Itämeren kauppaa pitkän ajan ja vaikutti myös Tammisaaren kehitykseen ja historiaan.

Tammisaari mainittiin jo 1200-luvulla Tvärminnen ja Jussarön välisenä satamana tanskalaisessa matkakäsikirjassa. Snappertunaan 1300-luvulla rakennetulla Raaseporin linnalla oli kauppapoliittinen tehtävä vahvistaa ruotsalaisten etuja Hansakaupunki Revalin (nykyinen Tallinna) sijaan. Kun Tammisaaresta tuli Raaseporin läänin hallintokeskus vuonna 1528, linna menetti merkityksensä.

Vuonna 1546 Tammisaari sai omat kaupunkioikeutensa Kustaa Vaasalta, joka toimi puhtaasti kauppapoliittisista motiiveista ja halusi turvata ruotsalaisten edut Hansaa vastaan Itämerellä. Tammisaari kirjautui historiaan yhtenä Suomen vanhimmista kaupungeista. Kauppasataman, joka myöhemmin nimettiin Pohjoiseksi satamaksi, toiminta jatkui vilkkaana aina 1870-luvulle, jolloin Hangon satama otettiin käyttöön. Hangon uuden sataman ansiosta Tammisaaresta ja sen Pohjoisesta satamasta rakennettiin vuosina 1873–1874 Pohjanpitäjänlahden yli rautatie- ja siltayhteys, joka liitti Tammisaaren Hankoon ja muuhun Suomeen.

Aavistuksen raaemman kaupankäynnin kohteeksi Tammisaari joutui Krimin sodan aikana toukokuussa 1854, kun kaksi brittiläistä fregattia ja yksi sluuppi aiheuttivat havokkia kaupungin edustalla. Fregatti Arrogant, komentajanaan aloitekykyinen kapteeni Sir Hastings Reginald Yelverton, ja sluuppi Hecla tekivät toukokuun 20. päivän aamuna rynnäkön Tammisaaren satamaan, koska siellä huhuttiin olevan kauppalaivoja kaapattavana. Alkoi kiivas tykki- ja muskettitulen vaihto kauppa-aluksia puolustavien krenatöörien ja hyökkäävien merisotilaiden välillä. Kuunari Augusta suolalasteineen kaapattiin ilman suurempia vaikeuksia. Kapteeni Yelvertonista tuli myöhemmin vara-amiraali ja lopulta amiraali vuonna 1869, todennäköisesti kuitenkin muiden ansioiden kuin Tammisaaren satamassa riehumisen ansiosta.

Suunnitellessamme Pier 25:ttä tälle historialliselle maalle, haluamme luoda kauppakeskuksen, jossa rautatie ja meri ovat luonnollisena osana historian siipien havinaa unohtamatta. Luonnollisen kokoontumis- ja kauppapaikan ympyrä on nyt sulkeutunut ja voimme nähdä uuden aikakauden alun.

 

Tammisaaren kaupungin satamajärjestys 1911

Ohjeet Tammisaaren kaupungin satamamestareille 1925

Tammisaaren kaupungin kartta 1843

Tammisaaren kaupungin kartta 1898