Hanke

TAUSTAA

KAUPPAVUOTO – TOIMINNAN KÄYNNISTÄMISINTRESSIT – KULUTTAJIEN TARPEET

Raasepori kärsii laajasta kaupan vuotamisesta ennen kaikkea erikoistavaroiden osalta, kun kuluttajat haluavat lisää valinnanvaraa ja saatavuutta. Kenenkään tarkoitusta ei palvele, että kuluttajat joutuvat matkustamaan Lohjalle tai Helsinkiin ostamaan tarvitsemiaan tavaroita. Länsi-Uusimaalla ei kerta kaikkiaan ole johtavia päivittäistavara- ja elintarvikekauppoja ja myös monet johtavat muoti-, urheilu- ja vapaa-ajan liikkeet loistavat poissaolollaan. Kiinnostusta liikkeiden perustamiseen on ja markkinoiden johtavilla toimijoilla onkin nyt hyvät perusteet tehdä päätöksiä alueen eduksi. Jokainen toimija tekee päätöksensä perustaa liikkeen oman tuotesegmenttinsä markkinatiedon perusteella. Kuluttaja haluaa mahdollisuuden ostaa kaikkien tuoteryhmien tuotteita, kaikkia tavaramerkkejä ja tuotteita markkinoiden parhaaseen hintaan mahdollisimman läheltä kotiaan. Kuluttajan ei pitäisi joutua matkustamaan 60–90 km edullisten elintarvikkeiden tai muiden tarvitsemiensa tuotteiden perässä. Kuluttaja arvostaa vapaa-aikaansa ja haluaa tehdä ostoksensa silloin kun se hänelle parhaiten sopii. Pitkät aukioloajat, sunnuntaiaukiolot, läheisyys, hyvä sijainti, pysäköinti jne. ovat asioita, joita kuluttajat ja asukkaat nykyisin yhä enenevässä määrin vaativat.

TAVOITTEET

KESKUSTAN VAHVISTAMINEN – KESKUSTAN KUIHTUMISEN EHKÄISY – INNOVATIIVISET RATKAISUT

Länsi-Uusimaan markkina-alueen kaupunki- ja kuntarakenne vaikeuttaa kaupunkien keskustojen hengissä pysymistä. Alueen maakuntakaava ei siksi salli suurten kauppakeskusten perustamista keskustojen ulkopuolelle. Tammisaarta pidetään maakuntakaavassa aluekeskuksena, joten sinne perustettavan isomman ostoskeskuksen on sijaittava lähellä keskustaa. Näinä aikoina, kun kaupungin keskustat rapistuvat ja kuolevat keskustan ulkopuolelle rakennettavien kauppakeskusten vuoksi, rakennusteknisten ja arkkitehtonisten ratkaisujen sekä logistiikka- ja ympäristöratkaisujen yms. on oltava innovatiivisia, jotta kauppakeskukset voidaan sijoittaa kaupunkien keskustoihin. Kun keskustan halkaisee rautatie, tarvitaan enemmän kuin pelkkä ylikäytävä yhdistämään kaupungin puoliskot toisiinsa.

On epärealistista ajatella, että Pohjoiseen satamaan voitaisiin ilman riittävää rakennusoikeutta ja elintarvikeliikkeitä rakentaa kauppakeskus, joka tyydyttäisi kuluttajien tarpeet. Siksi olemmekin pyytäneet kaupungilta asemakaavamuutosta ja lisää rakennusoikeutta. Kun kerran olemme kehittämässä tähän historiallisella maaperällä sijaitsevaan kortteliin uutta konseptia ja vahvistamassa kaupungin keskustaa innovatiivisella arkkitehtuurilla ja rakennustekniikalla, olemme valinneet yhteistyökumppanit, joilla on tarpeellinen asiantuntemus ja kokemus kaupallisista hankkeista kaupunkien keskustoissa.

 

KONSEPTI

NYKYAIKAISET PERIAATTEET – SAAVUTETTAVUUS – KOKO PERHEELLE

Pier 25 vastaa viimeisimpiä kauppakeskusrakentamisen trendejä, joilla halutaan vahvistaa ja elävöittää keskustamiljöötä. Konseptimme perustuu nykyaikaiseen periaatteeseen, jonka mukaan kaikki kohderyhmät on otettava huomioon. Tuotevalikoiman on oltava runsas ja sen on katettava kaikki, mikä täältä nyt puuttuu. Kuluttajat pääsevät PIER 25:n molempiin kerroksiin katutasolta tai 500-paikkaisesta pysäköintihallista.

Tämän päivän ja etenkin huomisen kuluttajat kaipaavat valinnanvaraa. He haluavat mahdollisuuden tehdä järkevästä ja tehokkaasta ostosmatkasta kauppakeskuselämyksen, johon kuuluu ystävien kanssa oleskelua ja seurustelua. Kun yhä useampi tekee kahta työtä, hyvän saavutettavuuden ja palvelun merkitys kasvaa. Saavutettavuus on enemmän kuin sijainti, pysäköintiratkaisut ja liikenneyhteydet: myös pitkät aukioloajat ja sunnuntaiaukiolot ovat luonnollisesti tärkeitä niin asukkaille kuin matkailijoillekin.

PIER 25:stä tulee niin raaseporilaisten kuin matkailijoidenkin luonnollinen kohtauspaikka. PIER 25 ja sen 18 000 m2:n tilat ja kaikkia tärkeimpiä tuoteryhmiä edustavat 25–30 myymälää tekevät Raaseporista ja Tammisaaresta nykyistä kiinnostavamman. Tuote- ja palveluvalikoima sekä ostoskeskuksen toiminta tulee heijastamaan asukkaiden ja ennen kaikkea lapsiperheiden tarpeita.

 

Pier 25 – perheiden luonnollinen kohtaamis- ja ostospaikka