Tillgängligheten – ett måste för konsumenten

Att kunna räkna
16 mars, 2015
Dimensioner i Norra Hamnen (videoklipp)
31 mars, 2015

Tillgängligheten – ett måste för konsumenten

pier25-uteDagens konsumenter är smarta och mer upplysta än tidigare. De ställer större krav och kompromissar inte när det gäller för dem viktiga frågor. Tillgänglighet och valfrihet är något handeln måste anpassa sig till. I allt för stor grad har det varit en fråga om stadskärnor bestående av bilfria miljöer och attraktiva gågator med varierat butikutbud som skall konkurrera med externa köpcenter som utöver en mångfald av butiker också har god tillgänglighet med bil, bra parkering och generösa öppettider.

Konsumentens dom har varit hård mot handel som bara är tillgänglig vardag 10-18 och möjligen lördagar 10-14. För de flesta arbetade konsumenter, inte minst för dubbelarbetande barnsfamiljer blir det svårt att pussla ihop jobb, dagis-, skol- och fritidsaktiviteter under hänsynstagande till begränsade öppettider. Konsumenten som är både rationell, effektiv och samtidigt socialt- och miljömedveten vill ha valfrihet att göra sina inköp när det passar henne och familjen. Att handla på otraditionella tidpunkter är numera inget ovanligt.

I begreppet tillgänglighet ingår också varubudet. Bristen på varugrupper, starka varumärken och utbud med mångfald som ger kunden valfrihet leder obönhörligen till större rörlighet bland konsumenter med handelsläckage som följd.

Vi måste acceptera att lördagar och söndagar har blivit stora handelsdagar. Det är inte ovanligt att hela familjen gemensamt besöker köpcenter som har generösa öppettider, bra parkeringsmöjligheter med ett stort varuutbud för att göra veckans inköp. Upplevelser, att kunna träffa vänner och bekanta, ta en kaffe latte eller lunch, återkommande event och aktiviteter gör köpcentret bara attraktivare som mötesplats för konsumenten. Handel måste anpassa sig till konsumenten.

Peter Tanzer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.