Pier 25 – uusi kauppakeskus vanhalle kauppapaikalle

ENNEN

Kun Kustaa Vaasa myönsi Tammisaarelle kaupankäynti- ja kaupunkioikeudet, kaupunki sai nimensä historiaan yhtenä Suomen vanhimmista kaupungeista. Tammisaari oli merellisen sijaintinsa vuoksi jo tuolloin toiminut kauppapaikkana useita satoja vuosia. Kauppasatama eli Pohjoinen satama vihittiin käyttöön nykyisessä laajuudessaan vuonna 1844. Loiston päiviään kaupunki eli silloin, kun purje- ja sittemmin höyrylaivat saapuivat satamaan lastinaan kaikenlaisia tarvikkeita, kuten suolaa ja viljaa. Sataman merkitys kasvoi entisestään, kun Hangon satama ja rautatie Pohjanpitäjänlahden yli rakennettiin vuosina 1872–1873. Rautatiekiskojen jäänteitä näkyy Pohjoisessa satamassa vielä tänäkin päivänä. 1960–1980-lukujen aikana satamaan rahdattiin lähinnä kaoliinia ja koksia ja alue oli tuolloin suljettu yleisöltä. Satamasta ja sen merkityksestä on keskusteltu vuosikymmenten ajan. Vuonna 2008 se sai uuden asemakaavan. Kaava laadittiin alueen rakentamista varten ja jotta kaupungin asukkaat ja matkailijat voisivat jälleen käyttää satama-aluetta kohtaus- ja kauppapaikkana entisaikojen tapaan. Yhtenä vaatimuksena olivat riittävät pysäköintitilat. Ehdotus uudeksi kauppapaikaksi esiteltiin kuitenkin vasta viisi vuotta myöhemmin, vuonna 2013.



RAASEPORI – KAUPUNKI SYNTYY

Kun Tammisaari, Karjaa ja Pohja yhdistettiin vuonna 2009, syntyi Raaseporin kaupunki. Nimi Raasepori on ikivanhaa perua, sen juuret ulottuvat aina keskiajalle asti. Raaseporilla on 29 000 asukkaan kaupunkina nyt paremmat edellytykset hoitaa hallinto, terveydenhuolto ja muut sosiaalipalvelut entistä järkiperäisemmin, mutta myös houkutella uusia kauppaliikkeitä. Kaupankäynnin ja markkinoinnin näkökulmasta myös rajanaapurit Hanko ja Inkoo ovat huomion arvoisia noin 45 000 kuluttajallaan. Raaseporin keskeinen ja strateginen sijainti onkin viime aikoina alkanut kiinnostaa markkinoiden johtavia toimijoita.



NYT

Vuonna 2012 Raaseporin kaupungilta tiedusteltiin mahdollisuutta rakentaa alueelle uutta liiketilaa. Pohjoinen satama, joka kattaa kaksi kaavoitettua tonttia, joista toinen on kaavoitettu liike- ja toinen asuinkäyttöön, vaikutti kiinnostavalta, ja niin päätettiin ryhtyä selvittämään edellytyksiä voimassa olevien asemakaavojen toteuttamiseen. Hanke olisi monitahoinen ja meillä oli selkeä visio siitä, että sekä kauppakeskus että asunnot sijoitetaan kaupungin keskustaan sen sijaan, että kauppakeskus vietäisiin keskustan ulkopuolelle, mikä johtaisi kaupungin keskustan kuolemiseen. Siksi valitsimme arkkitehdit ja rakennuttajat, joilla on kokemusta juuri tämäntyyppisistä monitahoisista kohteista ja visio toteuttaa jotain uutta ja positiivista autioituneeseen ja asumattomaan Pohjoiseen satamaan. Vuonna 2013 saimme option Pohjoisen sataman ja sen kahden tontin kehittämiseen. Kun kohteen liiketoimintasuunnitelma valmistui, totesimme, että asuntohanke näytti toteuttamiskelpoiselta, mutta kauppakeskusosan toteuttaminen ei onnistuisi, koska rakennusoikeutta on liian vähän eikä tontilla (alueella) ole riittävästi tilaa pysäköintipaikoille. Markkinoiden vaatimukset ja kehitysodotukset huomioiden ja kuluttajien parasta ajatellen olemme nyt kehittäneet idean, joka toimii perustana Pohjoisen sataman kauppakeskustontin asemakaavamuutokselle. Me haluamme elävöittää tämän nykyään yleisöltä suljetun alueen ja tuoda sen kaikkien ulottuville.



TULEVAISUUDESSA – VISIOMME

Nykytilanteessa, kun kaupat siirtyvät yhä enemmän suuriin liikekeskuksiin keskustojen ulkopuolelle ja kun kaupunkien keskustat kuihtuvat, meidän kaksi tavaramerkkiämme, asuntokortteli PORT 19 ja kauppakeskus PIER 25, tulevat olemaan jotain täysin uutta. Tavaramerkkimme sopivat huomisen kuluttajille ja huomisen markkinatilanteeseen.
Haluamme luoda Länsi-Uusimaan johtavan kauppapaikan, jonne tuomme toimijoita, tuoteryhmiä ja tavaramerkkejä, joita täällä ei tällä hetkellä ole riittävästi.
Haluamme luoda kohtaamispaikan, joka tarjoaa päivittäisten elintarvikeostosten sekä urheilu- ja vapaa-ajan tuotteiden ja vaatteiden yms. ohella myös palveluja, kahviloita ja ravintoloja niin raaseporilaisille kuin matkailijoillekin. Haluamme, että PIER 25:stä tulee Länsi-Uusimaan johtava kauppapaikka.